BORTELAGET HEIER PÅ

BORTELAGET HEIER PÅ

Hva er egentlig en merkevare uten ryggrad? Vår er ikke bedre enn andres, men vi har satt ned på papiret hva vi mener og står for. Dette gjør det enklere for oss å navigere gjennom hverdagen, og sørge for at man tenker klart når det kommer fristende oppdrag, som kanskje ikke er til fremtidens beste. Her finner du hvilke ting vi heier på og hva vi mener med det. 

  • Vi som driver med markedsføring, innholdsproduksjon og kommunikasjon har et ansvar for hva vi er med å dytte ut i verden. Vi ønsker derfor å være et kreativt byrå for merkevarer som jobber for en bedre fremtid, og at dette skal sette premisser for fremtidige oppdrag og kundeforhold.

  • Selv om vi i Bortelaget ønsker å tiltrekke oss merkevarer fra hele verden, mener vi det er vel så viktig å hjelpe til i hjembygda vår. Og det er kanskje det vi liker mest med det å holde til i distriktet - at terskelen er lav for å hjelpe hverandre.

  • Forbruket må ned. Sånn er det bare. Men det er utopi at vi aldri skal kjøpe noe igjen. Om vi klarer å kjøpe de riktige tingene, som ikke skader kloden vår og alt som bor på den, går vi i riktig retning. Med dette som bakgrunn har vi som mål å ikke gjøre prosjekter som oppfordrer til direkte vareforbruk, med mindre merkevaren jobber målrettet for å minimere sitt eget klima- og miljøavtrykk.

  • Dette er en no-brainer.

    Vi må alle få ned klimautslippene. Og alle kan bidra på sin måte. Siden vi er geografisk plassert øverst i Gudbrandsdalen, nesten helt oppe på høyfjellet, er det ingen overraskelse at transport er vår største utslippskilde. Vi flyr ikke til oppdrag, med mindre det er helt spesielle grunner til at det er riktig å gjøre.

    I tillegg prøver vi å minimere kjøring og kjører fossilfritt til nærmest alle oppdrag.

    Bortelaget er Miljøsertifiserte, som hjelper oss å få oversikt over eget utslipp og sette noen tydlige mål for videre arbeid. Vi har også en egen bærekraftsrapport for å vurdere framdriften, samt et løpende karbonregnskap.

  • Vi er fullt klar over alle argumenter om at innholdsproduksjon skal være effektivt og datadrevet. Men om alle følger det som er trendy eller «funker» ender vi opp i en verden hvor alle merkevarer kommuniserer omtrent likt og ingen egentlig skiller seg ut. Det er der kreativiteten kommer inn i bildet. For med god innsikt om målgruppen og kreative idéer, mener vi man skiller seg ut og bygger en sterkere og tydeligere merkevare, enn om man slavisk følger det alle andre har gjort før.

  • Vi rømte fra reklamebransjen fordi alt ble for streit og perfekt. For vi mener at kommunikasjonsbransjen trenger mer lekenhet og gøy. Og så har vi en guilty pleasure med å tilføre nettopp dette i bransjer hvor ting har stått stille litt for lenger.

  • Bortelaget hadde aldri eksistert om det ikke var for en eksistensiell midtlivskrise. Vi tror også at våre ansatte gjerne burde ha vært gjennom en eller to midtlivskriser for å tørre å hive seg med på laget og flytte ut på landet.

    Så om du har kjent litt på frykten for hva meningen egentlig er med livet, hvilke verdier du ønsker å dele og hvordan du skulle ønske at livsbalansen din egentlig så ut, er det bare å ta kontakt!

  • Vi heier på alle som jobber for en mer bærekraftig fremtid, og søker å jobbe med dem som gjør det.

    Vi stiller krav til oss selv, og vi stiller krav til alle vi jobber med. Alle våre leverandører skal være bevisst sit eget avtrykk, og jobbe for å minimere det. Kundene vi jobber med skal enten allerede jobbe aktivt med egen bærekraft, eller så skal de ønske hjelp til å komme i gang med det. Vi vil ikke bruke pekefingeren, men heller motivere til endring.

Miljøfyrtårn

Vi er miljøfyrtårnsertifiserte! Avtrykket og vår innrapportering
 kan dere se her.

UN Global Compact

Bortelaget er også en del av UN GLobal Compact. Dette er et nettverk av ansvarlige bedrifter hvor vi kan dele og lære av hverandre, samt jobbe systematisk for et mer bærekraftig næringsliv.